Taliansky systém vzdelávania a odbornej prípravy je organizovaný na základe princípov subsidiarity a autonómie vzdelávacích inštitúcií.Štát má výlučnú legislatívnu kompetenciu pre „všeobecné pravidlá vzdelávania“ a pre určenie základných úrovní služieb, ktoré musia byť garantované na celom území štátu.
- Štát okrem toho definuje základné zásady, ktoré musia regióny rešpektovať pri výkone svojich osobitných právomocí.
- Kraje majú súbežnú legislatívnu Hlavná právomoc v oblasti vzdelávania a výlučnú právomoc v oblasti vzdelávania a odbornej prípravy.
- Štátne vzdelávacie inštitúcie majú didaktickú, organizačnú a výskumnú, experimentálnu a vývojovú autonómiu.
Vzdelávací systém je organizovaný takto
Nultý-šesťročný integrovaný systém, nepovinný, s celkovým trvaním 6 rokov, rozdelený na vzdelávacie služby pre deti¸ riadené miestnymi orgánmi, priamo alebo na základe dohody, inými verejnými alebo súkromnými subjektmi, ktoré prijímajú deti od troch do tridsaťšesť mesiacov; materská škola, ktorá môže byť riadená štátom, miestnymi úradmi, priamo alebo na základe dohody, inými verejnými alebo súkromnými orgánmi, ktorá prijíma deti vo veku od troch do šiestich rokov;
- prvý povinný vzdelávací cyklus, ktorý spolu trvá 8 rokov, rozdelený na
- päťročná základná škola¸, pre žiakov vo veku 6 až 11 rokov;
- stredná škola prvého stupňa v trvaní troch rokov pre žiakov vo veku 11 až 14 rokov;
Druhý cyklus vzdelávania rozdelený do dvoch typov ciest:tredná škola druhého stupňa v trvaní päť rokov pre žiačky a žiačky, ktoré úspešne ukončili prvý stupeň vzdelávania. Školy organizujú kurzy stredných škôl, technických ústavov a odborných inštitútov pre študentky vo veku 14 až 19 rokov;
Trojročné a štvorročné odbory odborného vzdelávania a prípravy (ÚFP) regionálnej pôsobnosti, vždy zamerané na študentky a študentky, ktoré úspešne ukončili prvý cyklus vzdelávania.
vyššie vzdelanie ponúkané univerzitami, inštitúciami vyššieho vzdelávania v umení, hudbe a tanci (AFAM) a vysokými technickými inštitútmi (ITS) s rôznymi typmi dráh:
- kurzy terciárneho vzdelávania ponúkané univerzitami
- kurzy terciárneho vzdelávania ponúkané inštitúciami AFAM (Vyššie umelecké, hudobné a tanečné vzdelávanie)
- profesionalizácia kurzov terciárneho vzdelávania ponúkaných ITS (Vyššie technické inštitúty)
Povinné vzdelanie
Povinná školská dochádzka trvá 10 rokov od 6 do 16 rokov a zahŕňa osem rokov prvého cyklu vzdelávania a prvé dva roky druhého cyklu (zákon 296 z roku 2006), ktoré možno navštevovať na strednej škole druhého stupňa. – štátne – alebo v kurzoch regionálneho školstva a odborného vzdelávania.
- Ďalej pre všetkých mladých ľudí platí právo/povinnosť výchovy a vzdelávania najmenej 12 rokov alebo v každom prípade do dosiahnutia trojročnej odbornej kvalifikácie do 18 rokov veku podľa ustanovení zákona 53/2003 Zz. .
- Povinnú školskú dochádzku možno vykonávať v štátnych školách a v rovesníckych školách (zákon 62 z roku 2000), ktoré tvoria systém verejného vzdelávania, ale možno ju plniť aj v nerovníckych školách (zákon 27 z roku 2006) alebo prostredníctvom rodinnej výchovy.
- V posledných dvoch prípadoch však splnenie povinnosti vzdelávania musí podliehať sérii podmienok, ako je napríklad vykonanie testov vhodnosti.
Za plnenie výchovnej povinnosti zodpovedajú rodičia žiakov a žiakov alebo ten, kto vykonáva rodičovské práva a povinnosti, pričom žiakov a žiakov zaraďujú obce bydliska a riaditelia škôl, v ktorých sú pod dozorom.
Ak študent na konci povinnej školskej dochádzky, ktorá sa zvyčajne predpokladá na konci druhého ročníka vyššej strednej školy, nepokračuje v štúdiu, vydá sa potvrdenie o nadobudnutých zručnostiach (ministerská vyhláška 139 z roku 2007).
Po zložení štátnej záverečnej skúšky vyššieho sekundárneho vzdelávania má študent prístup do kurzov terciárneho vzdelávania (univerzita, Afam a ITS). Niektoré univerzitné kurzy sú obmedzené a študenti musia absolvovať vstupný test.