WWW.EUROPACOLON.SK

0
Rate this post

V spolupráci s komunikačnou agentúrou Accelerate, ktorá europacolonu poskytuje priestory pre jeho činnosť, sme pripravili rozsiahlu edukačnú celoslovenskú kampaň europacolonTOUR Slovensko 2008 formou “roadshow”, s využitím poznatkov z nášho Národného prieskumu. Vďaka prieskumu sme vedeli, že chceme osloviť predovšetkým ľudí nad 50 rokov, osoby z rizikových skupín, ich rodinných príslušníkov a ich dospievajúce či dospelé deti. Za miesta oslovenia sme si zvolili lokality s veľkým výskytom ľudí, a to obchodné centrá. Nafukovacia maketa hrubého čreva sa ukázala ako dostatočne názorná a zaujímavá atrakcia na pritiahnutie verejnosti. Realizáciu tejto aktivity nám umožnil náš dlhodobý chápavý a ústretový partner, spoločnosť ROCHE Slovensko, ktorej záleží na zdraví ľudí a prináša nádej najmä onkologickým pacientom na celom svete. Náš zámer zrealizovať edukáciu formou obrovského čreva na celom území Slovenka sa stretol s porozumením predstaviteľov tejto spoločnosti. Finančné prostriedky, ktoré nám poskytli, nám umožnili uskutočniť prvú európsku kampaň v rámci celej krajiny. Poďakovať sa chceme nielen nášmu hlavnému partnerovi, ale aj regionálnym médiám a zástupcom obchodných centier, ktorí nám nezištne pomáhali. Na Slovensku je stále veľa dobrých ľudí. Spoločne s nimi sme dokázali veľkú vec!

Všade, kde sme zaklopali, nám otvorili dvere i srdcia.

Od mája do konca októbra 2008 sme s obrovským nafukovacím črevom obišli takmer celé Slovensko – Trnavu, Nitru, Banskú Bystricu, Zvolen, Žilinu, Poprad, Prešov a dvakrát sme obrie črevo „nafúkli“ v Bratislave a v Košiciach. Všade, kde sme zaklopali, nám otvorili dvere i srdcia. Všetky obchodné centrá nám poskytli priestor bezplatne, výrazne pomohli aj europoslanci pán Milan Gaľa a pán Vladimír Maňka. Záštitu nad vzdelávacím projektom europacolonTOUR Slovensko 2008 prevzal a finančne participoval aj predseda vlády Slovenskej republiky zo svojho rezervného fondu. EuropacolonTOUR spomenuli i všetky denníky a týždenníky, maketu sme nafúkli aj v Teleráne televízie Markíza. Slovenská televízia venovala našej edukačnej kampani dve vzdelávacie relácie Medicína a Zdravíčko, pán doktor. Joj-ka nám pomohla v správach, televízia TA3 štúdiovou diskusiou. Počas prvého víkendu v Polus City Center Bratislava prišli vďaka tomu celé rodiny z Trenčína, Nitry, Trnavy… Ten, kto prišiel, následne videl zábery z kolonoskopických vyšetrení, dozvedel sa, ako sa z polypu vyvinie karcinóm a ako ľahko sa tomu dá predísť. Dostali informácie o príznakoch a prejavoch tohto ochorenia, ako aj kontakt na bezplatnú infolinku europacolon s číslom 0800 800 183. Môže na ňu volať každý, kto sa potrebuje informovať o liečebných možnostiach, ale i prevencii.

Ďalší prieskum a príbehy…

Návštevníci čreva po celom Slovensku nám vypĺňali dotazníky s cieľom získať informáciu o tom, kam sa posunula úroveň vedomostí o rakovine hrubého čreva a jej prevencii.

Dáta sme štatisticky spracovali a odprezentovali v polovici októbra na 51. konferencii Slovenskej spoločnosti Všeobecných praktických lekárov SLS približne 600 lekárom prvého kontaktu. Prítomným tieto poznatky prednášal MUDr. Rudolf Hrčka, CSc., vedúci lekár projektu národného skríningu KRCa a zároveň člen správnej rady europacolon slovensko. Prekvapujúce bolo však poznanie, že veľká skupina lekárov nevedela, kde sa dajú získať testy na okultné krvácanie – a teda ich zrejme svojim pacientom nedávali!!!

Po prednáške však so slovami povzbudenia prichádzali lekári z auditória a prinášali postrehy zo svojich ambulancií, ako aj podporné nápady do budúcnosti. Mnohí nám potvrdili, že po kampani zaznamenali v ambulanciách veľký záujem o prevenciu KRCa, alebo osobne prišli rozpovedať o pacientoch, ktorým vďaka našej edukácii našli počiatočnú rakovinu a našťastie bola bez problémov riešiteľná! Vďaka opätovnému otvoreniu témy pán primár Hrčka s kompetentnými inštitúciami pripravuje jednoduchšie spracovávanie hlásení o vykonaných testoch, čo privítajú práve praktickí lekári.

Škoda, že na lekárskom fóre sa nedajú prezentovať príbehy pacientov… ale pre mnohých by iste boli poučné: Niektorí prišli pochváliť konkrétneho „pána doktora, pani doktorku“. To bolo pre nás pohladenie, ale zase niektorí návštevníci uviedli, že ich v ambulancii odhovárali, nech na test stolice na okultné krvácanie nejdú, že to bolí a je to drahé. Pritom si pýtali len test na okultné krvácanie do stolice, ktorý je jednoduchý a bezbolestný, pričom všetko uhradí zdravotná poisťovňa. Treba spravodlivo povedať, že v každom meste sa našlo veľa pozitívnych príkladov, ale vždy aj aspoň jeden prípad, keď po našej edukácii obvodný lekár nevydal pacientovi tento test, ktorý voláme aj TOKS (test na okultné krvácanie do stolice). Najsmutnejšie príbehy sme si vypočuli od návštevníkov, ktorí stratili blízkych v dôsledku pokročilej rakoviny konečníka a hrubého čreva. Vo veľkej väčšine prišli k lekárovi neskoro už so závažnými príznakmi nádorového ochorenia.

Potlesk pre obrie črevo a šikovných Slovákov – europacoloňákov

Celá aktivita mala veľmi pozitívny cieľ- zachraňovať životy – a to sa podarilo. Občas do europacolonu prileteli povzbudzujúce „lastovičky“, lekári nám hlásili zvýšený záujem o testy na skryté krvácanie v stolici.

Nápad a realizácia kampane europacolonTOUR Slovensko 2008 zožala medzinárodné uznanie a obrovský spontánny potlesk na svetovom onkologickom gastrointestinálnom kongrese v Barcelone v júni 2008. Doteraz žiadna európska krajina nerealizovala s takým efektom celoplošnú podpornú edukačnú kampaň za skorý záchyt rakoviny hrubého čreva a konečníka – bez podpory štátnych inštitúcií – okrem Spojených štátov amerických. Predstaviteľom europacolon slovensko prišla osobne tlmočiť blahoželanie manželka Profesora VanCutsema – jedného z najuznávanejších svetových špecialistov na kolorektálny karcinóm, ktorá sa angažuje v medzinárodnom boji proti tejto chorobe, so slovami: “Ak ste zachránili čo len jeden život, stálo to za to!”

Porovnanie 2 prieskumov (pred a po kampani EuropacolonTOUR 2008) verejnej mienky o kolorektálnom karcinóme

Prieskum pred kampaňou z októbra 2007:

  • len 9% Slovákov uviedlo tento typ rakoviny na prvom mieste
  • až 53% Slovákov si naň nespomenulo vôbec
  • viac ako polovica nevedela, kde a ako je možné podstúpiť TOKS testy

Prieskum v rámci kampane v r. 2008:

  • 89% Slovákov pozná tento typ rakoviny
  • vo vekovej skupine 40-70 ročných dokonca až 97% opýtaných
  • viac ako 80% respondentov verí, že je to liečiteľné ochorenie
  • vyše 90% vyjadrilo ochotu podstúpiť diagnostický test